پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم
سرخط خبرها

روزنه امیدی برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باز شد | قوت گرفتن احتمال اصلاح مزد و مستمری ۹۹

  • کد خبر: ۵۴۶۵۲
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
  • ۳۲
روزنه امیدی برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باز شد | قوت گرفتن احتمال اصلاح مزد و مستمری ۹۹
رای نهایی را دیوان عدالت صادر می‌کند، اما «اصلاح مزد ۹۹»، یک خواسته‌ی مشترک و قانونی کارگران ایران است و امیدواریم هرچه زودتر به این خواسته دست پیدا کنیم. نه تنها مزد ۹۹ باید اصلاح شود بلکه ساختار ناکارآمد و معیوب شورایعالی کار نیز نیازمند اصلاحات اساسی است.

به گزارش شهرآرانیوز، همه چیز از بیستم فرودین ماه شروع شد؛ در چهارمین جلسه مزد ۹۹، نمایندگان کارگری، شورایعالی کار را بدون امضای مصوبه‌ی افزایش ۲۱ درصدی دستمزد ترک کردند؛ دلیل این خروج اعتراضی، عدم رعایت الزامات مزدی ماده ۴۱ قانون کار بود؛ نه تورم رسمی ۴۲ درصدی و نه سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی، هیچیک در تعیین دستمزد ۹۹ دخیل نبوده و مزد بدون اعتنا به این الزاماتِ اساسی، فقط ۲۱ درصد افزایش یافته بود.

 

ماه‌ها انتظار برای صدور رای

بعد از پایان جلسه بیستم فرودین، دو سطح از مطالبه‌گری کارگران، موازی و در کنار هم پیش برده شد؛ حدود شش هزار کارگر شاغل و بازنشسته با امضای طوماری خطاب به نمایندگان مجلس و دولت، خواستار ابطال مصوبه مزدی ۹۹ شدند و اعلام کردند ابلاغیه دستمزد، غیرقانونی است و بایستی باطل شود؛ به موازات این کنش جمعی، تعدادی از تشکل‌های رسمی از جمله کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان تهران و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور به دیوان عدالت شکایت کردند و خواستار ابطال مصوبه مزدی ۹۹ شدند. جلسه هفدهم خردادماه ۹۹ نیز که خروجی آن افزایش ۵ درصدی پایه مزد از محل جابجایی مولفه‌های مزدی بود (از حق سنوات کاستند و به پایه مزد افزودند) نتوانست کارگران را از شکایت ابطال مزد منصرف کند.

 

ماه‌ها شکایت کارگران در دیوان عدالت در جریان بود و در زمانی که دیگر تقریباً همه از نتیجه‌بخشی آن ناامید شده بودند، خبر رسید که هیات تخصصی دیوان، نظریه خود را مبنی بر لزوم ابطال مزد ۹۹ صادر کرده است.

 

بدون تردید، نظریه تخصصی هیات تخصصی دیوان، هنوز قابلیت اجرایی ندارد و رای نهایی باید در هیات عمومی دیوان عدالت صادر شود، اما تا همینجای کار نیز، امیدواری نسبت به احقاق حقوق جمعی کارگران تا حدودی زنده شده است. اگر هیات عمومی دیوان، نظریه‌ی هیات تخصصی را دال بر لزوم ابطال مزد ۹۹ بپذیرد، مسیر چانه‌زنی‌های مزدی در ماه‌های پیش رو تغییر خواهد کرد.

 

یک نظریه‌ی دلگرم‌کننده

یازدهم دیماه، علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) گفت: پیرو شکایات صورت گرفته توسط کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور، کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان تهران و گروه جهادی امام صادق (ع) مبنی بر لزوم ابطال مزد ۹۹ به دلیل عدم رعایت بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، اخیراً هیات تخصصی دیوان عدالت، به موضوع رسیدگی کرده و نظریه خود را مبنی بر ابطال هر دو مصوبه مزدی (مصوبه بیست فرودین ۹۸ و مصوبه هفدهم خرداد ۹۹) صادر کرده است.

 

وی با بیان اینکه از نظر هیات تخصصی دیوان خشنودیم و نسبت به آینده کار امیدوار شده‌ایم، افزود: روال کار این است که نظریه هیات تخصصی، در هیات عمومی دیوان طرح می‌شود و رای نهایی صادر خواهد شد. امیدواریم هیات عمومی دیوان عدالت با توجه به عدم رعایت قانون در تصویب مزد ۹۹ و عدم امضای نمایندگان کارگری، رای به ابطال مصوبه مزدی و اصلاح مزد ۹۹ بدهد.

 

چه خواهد شد؟

هنوز آینده به اندازه کافی روشن نیست. آیت اسدی (دیگر عضو کارگری شورایعالی کار) در ارتباط با اینکه چه پیش خواهد آمد،می‌گوید: همه چیز به رای نهایی بستگی دارد؛ همانطور که همه می‌دانیم رای نهایی را باید هیات عمومی دیوان عدالت صادر کند و نظریه‌ی هیات تخصصی، فقط به عنوان یک نظریه و رای تخصصی به هیات عمومی می‌رود؛ اما تصمیم گیرنده‌ی نهایی، هیات عمومی است؛ اینکه چه اتفاقی می‌افتد و قرار است چگونه مزد تغییر کند، قبل از هرچیز به رای نهایی دیوان بستگی دارد.

 

اما به فرض، اگر رای نهایی بر ابطال مزد ۹۹ باشد، مصوبه مزدی ۹۹ که در روز‌های پایانی فرودین ابلاغ و در خردادماه تصحیح شد، باطل می‌شود و بایستی مذاکرات مزدی ۹۹ از سر گرفته شود.

 

هفته گذشته، اولین جلسه رسمی کمیته دستمزد ذیل شورایعالی کار برای بحث پیرامون احصای قیمت‌ها و محاسبات سبد معیشت برگزار شد، اما به گفته اعضای کارگری که در این جلسه شرکت داشته‌اند، بیشتر گفتگو‌ها حول چگونگی استقرارِ «مزد منطقه‌ای» و «مزد صنوف» بوده و هنوز به بحث سبد معیشت ۱۴۰۰ ورود نشده است گرچه محاسبات مستقل کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌ها نشان می‌دهد که کمینه‌ی نرخ سبد معیشت در آبان ماه با حتساب هزینه‌های مسکن و بهداشت، به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

در این شرایط، انتظار کارگران این است که رای نهایی دیوان عدالت، علاوه بر لزوم ابطال مزد ۹۹، بازگشت به الزامات اساسی ماده ۴۱ قانون کار باشد.

 

در روز‌هایی که مذاکرات مزدی ۹۹ جریان داشت، سبد معیشت رسمی ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود و خواسته کارگران این است که براساس رای دیوان عدالت، پایه مزد ۹۹ به این رقم برسد؛ یعنی حداقل مزد ۹۹ که با احتساب تمام مزایای قانونی، ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان است، بعد از ابطال، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بشود.

 

خواسته‌ها و انتظارات چیست؟

ابطال مزد ۹۹، یعنی ابطال مصوبه مزدی و اصلاح دستمزد پرداختی به کارگران؛ بنابراین توقع کارگران این است که بعد از ابطال و اصلاح، مابه‌التفاوت مزد جدید و مزد فعلی برای تمام ماه‌های سپری شده در سال جاری پرداخت شود. اگر رای بدهند که مزد ۹۹ غیرقانونی‌ست و بایستی باطل شود، علی‌القاعده جلسات مزدی ۹۹ مجدد برگزار شده و مزد جدید تعیین می‌شود؛ بعد از تعیین مجدد مزد ۹۹ است که می‌توان به مزد ۱۴۰۰ ورود کرد، اما مساله اینجاست که آیا این توقعات واقعاً برآورده خواهد شد؟

 

علاوه بر بحث حداقل مزد، حداقل مستمری بازنشستگان کارگری نیز که متاثر از میزان افزایش حداقل مزد کارگران شاغل است، بایستی با رای دیوان عدالت تغییر کند؛ آیت نیافر (فعال صنفی مستقل بازنشستگان کارگری) در این رابطه به ایلنا می‌گوید: ماه‌هاست که ما کارگران شاغل و بازنشسته با جدیت خواستار ابطال مصوبه مزدی ۹۹ هستیم و امیدواریم با رای دیوان عدالت، این مطالبه‌ی برحق و قانونی، بالاخره برآورده شود؛ ما از دیوان عدالت انتظار داریم این روند را همچنان به نفع کارگران به پیش ببرند و حق کارگران را استیفا نمایند. امروز ۷۰ درصد کارگران شاغل و بازنشسته‌ی کشور، زیر سه میلیون تومان دریافتی دارند؛ آنهم در شرایطی که خط فقر حداقل ده میلیون تومان است و سه میلیون تومان دستمزد ماهانه، هزینه‌ی اجاره خانه هم نمی‌شود!

 

در این شرایط، کارگران نفس‌ها را در سینه حبس کرده و در انتظار رای نهایی دیوان عدالت هستند. اگر رای بر ابطال مصوبه مزدی و اصلاح مزد ۹۹ باشد، یک امتیاز بزرگ به نفع کارگرانی‌ست که بدون به رسمیت شناختن حق چانه‌زنی و مشارکت آنها، سالهاست دستمزد‌شان بسیار کمتر از هزینه‌های حداقلی زندگی تعیین می‌شود.

 

آیت اسدی نیز در ارتباط با مطالبه‌ی اصلی کارگران می‌گوید: رای نهایی را دیوان عدالت صادر می‌کند، اما «اصلاح مزد ۹۹»، یک خواسته‌ی مشترک و قانونی کارگران ایران است و امیدواریم هرچه زودتر به این خواسته دست پیدا کنیم. نه تنها مزد ۹۹ باید اصلاح شود بلکه ساختار ناکارآمد و معیوب شورایعالی کار نیز نیازمند اصلاحات اساسی است. به عبارت دقیق‌تر، هم مزد ۹۹ باید براساس الزامات دقیق ماده ۴۱ اصلاح شود و هم ساختار شورایعالی کار باید به گونه‌ای تغییر کند که قدرت چانه‌زنی کارگران افزایش یابد و نتوانند مزد را بدون امضای نمایندگان کارگری، تصویب و ابلاغ کنند.

 

کارگران ماه‌ها منتظر ماندند، اما رنج‌های چندماه انتظار در یازدهم دی ماه با نظریه‌ی هیات تخصصی دیوان، کمی التیام یافت؛ حالا آیا ممکن است چند روز دیگر رای نهایی دیوان عدالت صادر شده و مزد ۹۹ که نه تورم رسمی و نه سبد معیشت حداقلی، هیچ‌کدام در تعیین آن دخیل نبوده‌اند با امضا و رای قضات هیات عمومی دیوان، از اعتبار ساقط شود؟!

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۵
مستمری بگیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
5
انشااله امیدواریم که با باطل کردن دستمزد ۹۹ تاحدوی کارگران ومستمری بگیران به حق خود برسند البته بااین اصلاحات حق وحقوق مستمری بگیران داده نمیشود وبازهم نسبت به افزایش حقوق کشوریهامبلغ ناچیزی اضافه میکنند
سیدرسول صالحی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
1
9
متاسفانه هیچ امیدی نیست .
حسن دهقانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
فقط خدا کمک کند
سیدعلی حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
1
10
خدا کنه رای را دیوان عدالت بدهند بخدا ما مستمری بگیران تامین واقعا در فشار بزرگی هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
10
اگر گوش شنوا باشد واراده برای انجام باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
2
15
کارگران زحمت کشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
14
خداوکیلی اگر یک ماه مسئولین با این حقوق زندگی کنند درد ما رو می فهمند.اما...
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
12
فکر نکنم نتیجه به نفع ضعفا باشه همانطوریکه تا حالا نبوده حالا ببینیم قسمت چیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
1
11
سلام توراخدا به کارگرها هم کمک کنید
یک کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
5
الان هزینه های زندگی یک خانواده در ماه حداقل ۱۰میلیون تومان ه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
5
دل خود را خوش به این حرفها نبندیدپس از ماهها سرگردانی و به نتیجه رسیدن تمامی بند وماده ها وزیر کار ونوبخت در صحنه حضور پیدا میکنند میفرمایند بوجه نداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
5
مسووولین ایکاش ی شب پول نداشتع باشید ایکاش فقط یک شب و بهر دری بزنید قرض هم گیرتون نیاد اینقد درداوره شاید حداقل یکاری برا ما کردین یا خدا چ وحشتناکه بی پولی.
امیر احمد جیرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
4
عدالت وحقوق اجتمایی حق مردم است که در این نظام هیچ وقت اجرا نمیشود زندگی متعلق به آقازاده هاست تمام
بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
3
سلام تورابه خدافکری به حال مابکنیدمابه امید زنده ایم به امید خدا رای به نفع ماضعفترین قشرجامعه باشد(یاخدا)
مهتاب نیکخواه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
2
سلام، تا زمانیکه حداقل دریافتی مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی به پنج میلیون تومان نرسد با این وضعیت اقتصادی ، مشکلات هر روز بیشتر میشود..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
4
انشاالله بازنشستگان تامین اجتماعی رو هم ایرانی بدانن و این ظلم بر کنده شود ما هم روز خوش ببینیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
3
خدا کند هرچی که هست عاقبت به خیری باشد و هم به نفع بازنشستگان تامین اجتماعی باشد که از گدایی چیزی کمترنیستیم وهم عاقبت بخیری باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
2
باسلام
بداد قشر بدبخت مستمری بگیران تامین اجتماعی حداقل بگیر برسید و اجازه ندهید کارشان ازفقر به فحشا بکشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
2
خداوند انان که در حق مظلومان دفاع میکنند خیر نیکو در دنیا و اخرت عطا فرماید و انان که ظلم میکنند جزای مستحق دهد امین یا رب العالمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
1
سلام تو را خدا اجرا کنین کارگرها گناه دارن با این گرونی و تورم
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
3
بدونه نظر و امضاء نمایندگان کارگران نیاید چیزی تصویب و اجراء شود .چونکه خود دولت کارفرما است .وحق کارگران را پایمال کرده
حسین
United States of America
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
1
اینها خودشان صاحب کارند و صاحب کارخانه ها.مطمئن باشید نمیان علیه خودشون رای بدن.این داستانم فقط برای یرگرم کردن ما تو این چند ماه اخر ساله.متاسفانه اینجا عدالت وجود نداره اما همه ازش دم میزنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
شتر در خواب بیند پنبه دانه
احمدرخشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
1
خدا ازتون نگذره که پای حرف دل مردم نشستین میبینین وعمل نمیکنین...
کاربر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
این یعنی معطلی مجدد و جلسات بیخود و به تعویق افتادن مزد سال جدید. نیازی به ابطال نیست. افزایش مورد نظر را در 1400اعمال کنید.
بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
1
دیوان خرداد کیه. مطمع باشید هیچ اتفاقی نمیوفته. مگه مشگل فقط ست ۹۹ .
۴۲ ساله خونمون تو شیشه کردن فقط زالو زاده ها فکر خودشون هستن. فتبارک الله احسن الخالقین
Feri
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
2
0
هیچی نمیشه ازکی کش دادن تا کش بیاد بخوره اخر سال بعد بگن حقوق 1400میبریم بالا اونم هرچی دولتو کارفرما بگه .ایران =چین کارگر ارزان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
1
فقط حرف تحویل میدن
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
ما ایرانی هستیم به قدر خودمان توجه می‌شود لابد قدرمان همین است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
ما بازنشسته های تامین اجتماعی نباید روز خوش ببینیم چون ازما بهترون هست به خدا واگزارمیکنم
سینا صالحی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
متاسفانه وزارت و ادارات کل کار کمر به نابودی کارگران بسته اند تا دفاع از حقوق مسلم کارگران
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
1
حتی دیوان هم آنقدر در دولت شریک دارد رای را به تعویق بیندازد تا سال جدید برسد هیچکس نمیگه تامین اجتماعی ۱۴سال همسان سازی رو به عقب انداخته چرا چون پولی که برای این سازمان رو تو جیب دولت مردا داره می‌چرخه حالا همین طلب رو از بازنشستگان داشتن سریع وصول میکردم الان چند ماهه شورای کار و بازنشستگان به همه نامه زدن که کارگران دارن تلف میشن هیچکس حتی به خودش زحمت جواب دادن هم نداد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->